Blauwe bessen helpen bij Parkinson ( 06 april 2012 )

'Blauwe bessen goed bij osteoporose' (24 juni 2011)

 http://www.nu.nl/gezondheid/2547156/blauwe-bessen-goed-bij-osteoporose.html

'Blauwe bessen goed voor de lijn' (12 april 2011)

http://www.nu.nl/gezondheid/2490199/blauwe-bessen-goed-lijn.html

'Blauwe bes tegen veroudering'

http://gezondheid.rubriek.nl/gezondheid/blauwe_bessen.php

Blauwe bessen heel gezond - Goed voor hart- en bloedvaten

Dat broccoli, tomaat, citrusvruchten en vette vis gezond zijn, is wel redelijk bekend. Maar in dit rijtje hoort ook de blauwe bes. De blauwe bes was een tijd vergeten, maar wordt nu langzamerhand weer herontdekt.

Dit klein besje bevat namelijk anthocyaan, een stof die de bes zijn blauwe kleur geeft. Deze stof heeft een goede werking op hart- en bloedvaten. De kleurstof kan er onder andere voor zorgen dat de vetophoping (voornamelijk ophoping van cholesterol) in de bloedvaten wordt verminderd. Hierdoor wordt de doorbloeding van de bloedvaten beter.

Antioxidanten tegen veroudering
Daarnaast bevatten blauwe bessen antioxidanten. Deze spelen een belangrijke rol bij het verouderingsproces. Antioxidanten werken ontstekingsremmend, cholesterolverlagend en beschermen tegen verschillende ziekten, zoals kanker.

Er zijn geen voedingsmiddelen die meer antioxidanten bevatten dan blauwe bessen. Naast blauwe bessen bevatten ook aardbeien, pruimen, sinaasappelen, blauwe druiven en grapefruits antioxidanten. Vitamine C uit groente en fruit is een van de belangrijkste antioxidanten voor het lichaam.

Je kunt de bessen het beste direct na het aankoop eten. Kies voor stevige blauwe bessen met een zilverachtige aanslag. Neem geen verschrompelde of overrijpe bessen, deze hebben al veel van hun gezonde stoffen verloren.

Bewaar de bessen ook niet te lang, omdat hierdoor veel gezonde stoffen verloren gaan. Maximaal 5 dagen in de la van je koelkast.